Te-ai întrebat vreodată de ce te atrag unele branduri mai mult decât altele doar cu ajutorul culorii?
De ce ai mai multă încredere în anumite companii?
Pentru că sunt mai bune sau își fac brandingul ca la carte?
În acest articol, vom prezenta câteva noțiuni de bază ale culorii pentru crearea unui site atrăgător.
În continuare, vă prezentăm cum inlfuențează culoarea percepția și decizia la nivel inconștient.
Ce e psihologia culorii?
Psihologia culorii e un domeniu ce examinează impactul cromaticii asupra percepției, culorile având abilitatea de a influența procesele decizionale – motiv pentru care brandurile studiază activ domeniul.
Importanța cromaticii în brand
Un studiu condus de Google (2012) a confirmat ca utilizatorii își formează o primă impresie a website-ului tău în primele 0,05 secunde, în care elementele de design activează inconștient răspunsuri fiziologice care contribuie la decizia de a naviga site-ul în continuare sau nu.
Pe lângă tendința de acțiune generată de culori, ele sunt cel mai eficient mod de transmitere a brandului. Însă, utilizarea lor incorectă poate îndepărta user-ul la kilometri distanță.
Contextul cultural
Evident că asocierea dintre culori și emoții e un fenomen variabil și influențat de factori multipli, precum experiența subiectivă, cultură și context.
Spre exemplu, în timp ce culturile din Vest percep albul drept pur, elegant și rafinat, culturile asiatice asociază albul cu decesul, doliul și chiar ghinionul.
Un alt exemplu e culoarea roșie, care sugerează urgența și/sau sporirea atenției pentru culturile vestice, în timp ce în Est (China și India), roșul reprezintă noroc. Mai mult, roșul reprezintă doliu în Africa de Sud.
Înțelege teoria culorilor
Teoria culorilor reprezintă un set de principii ce guvernează modul de combinare al culorilor și efectele sale asupra percepției.
Să înțelegi acest aspect e crucial pentru a alege o paletă de culori potrivită pentru website-ul tău și chiar și aplicația.
Roata culorilor
Descoperită de Newton în 1666, Roata Culorilor e organizarea spectrului de culori pe un cerc pentru a vedea relația dintre culori și a forma o particularitate estetică, dată de armonia combinației cromatice dintre culorile primare, secundare și terțiare.
Culori primare
Culorile primare sunt culori ce nu pot fi obținute prin amestec, precum roșu, galben și albastru. Odată combinate, acestea produc culorile secundare.
Culori secundare
Culorile secundare sunt rezultatul amestecului a 2 culori primare în proporții egale. Astfel, acestea sunt verde (albastru + galben), portocaliu (roșu + galben) și violet (albastru + roșu).
Culori terțiare
Mai departe, putem ajunge la culori terțiare prin amestecul unei culori secundare cu una primară (roșu – violet).
Temperatura culorilor
Psihologia culorilor spune că temperatura culorii generează emoții specifice privitorului. Culorile reci pot transmite liniște, calm și răcoare, iar cele calde: energie, pasiune și căldură.
Astfel, crearea unui site pentru servicii de consultanță ar putea presupune utilizarea predominantă a unei culori reci, albastre. Conform psihologiei din spate, albastru e asociat cu încrederea, loialitatea, înțelepciunea, adevărul, profesionalismul, siguranța etc.
Spre exemplu, Twitter, Facebook și LinkedIn sunt platforme sociale ce vor să inducă exact aceste conotații. Și reușesc.
Ca scurt exemplu,
Bridge e un website care foloseste o paletă de albastru marin, alb și albastru-verzui pentru a transmite încredere și modernitate.
Nuanțe, intensități și tonuri
Culorile primare, secundare și terțiare sunt considerate pure.
Astfel, nuanța e obținută prin adăugarea albului peste culoarea pură. Acest lucru diluează culoarea și produce o nuanță mai deschisă și mai puțin intensă a culorii. Spre exemplu, adăguarea albului peste albastru creează nuanțe de albastru pal.
Intensitatea se obține prin adăugarea negrului peste culorile pure. Acest lucru reduce luminozitatea și culorii, rezultând o nuanță mai întunecată.
Tonurile, în schimb, sunt culori obținute prin adăugarea simultană de alb și negru, creând nuanțe mai neutre.
Creează o paletă de culori
Există 5 tipuri principale de palete de culori: analog, monocromatice, triade, complementare și complementare divizate.
Paletă de culori analog
Culorile analog sunt cele poziționate una lângă cealaltă pe cercul de culori.
Aceste culori merg foarte bine împreună, însă: în crearea unui magazin online, dacă alegem o paletă de culori analog, ne vom concentra pe 3 culori pentru a nu crea o imagine prea încărcată pentru ochii vizitatorului. Astfel, una dintre culori va avea rol contrastant.
Paleta de culori monocromă
Paleta monocromă se bazează pe o singură culoare, însoțite de diferite nuanțe și tonuri – variații ale luminozității.
Paleta de culori triadică constă în trei culori care sunt uniform distribuite pe roata culorilor, formând un triunghi.
Are rolul de a crea efectul de contrast, însă nu unul atât de puternic.
În concluzie, culorile pot fi instrumente puternice pentru influențarea comportamentului utilizatorilor și pentru a stimula vânzările.
Alegerea unei palete de culori atrăgătoare, ce comunică de la sine propriul brand și creează o atmsoferă potrivită poate face diferența dintre un site care vinde și unul care nu prea.
Așa că, spor și testează fiecare idee chiar și de mai multe ori dacă trebuie!